Ga naar de inhoud
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Incompany
  • Over HaKa
  • Mijn HaKa
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4012 730
  • SKJ (her)registratie
  • Opleidingen & Trainingen
  • Assessment en Omscholen

Training Systeemgericht werken: effectievere hulp

HBO • SKJ • training • 7,5 uur • Incompany
  • Overzicht
  • Kennis
  • Inhoud

De volgende onderdelen komen aan bod tijdens de training:

Dagdeel 1
Tijdens dit dagdeel leren de professionals wat systeemgericht werken inhoudt en wat het belang hiervan is binnen de (jeugd)hulpverlening. De focus ligt op de positieve effecten van systeemgericht werken en de bijdrage die professionals hierin kunnen leveren. De theorie over systemen, de werking daarvan en het herkennen van dynamieken en patronen wordt besproken. Professionals oefenen met het herkennen van deze dynamieken en patronen, met daarbij de focus op hun eigen invloed vanuit hun rol als hulpverlener. Daarnaast leren professionals over de invloed van het bredere netwerk rondom een cliënt en hoe zij de hulpverlening daarop effectief kunnen afstemmen. Ook wordt ingegaan op hun eigen plek binnen een cliëntsysteem en hoe zij vanuit de beroepscode op een passende en professionele manier hun rol kunnen innemen.

Daarnaast reflecteert de professional ook op de invloed van het eigen systeem van herkomst, inclusief bijbehorende normen en waarden. Deze bewustwording helpt om de eigen professionele rol binnen het systeem van de cliënt bewust en doelgericht in te nemen. Zo ontwikkelt de professional een systemische grondhouding, waarbij zowel de context van de cliënt als het eigen referentiekader wordt meegenomen in het hulpverleningsproces.

Dagdeel 2
Tijdens het tweede dagdeel gaan de professionals aan de slag met methodieken en interventies om, aan de hand van voor hen herkenbare casuïstiek, te oefenen met systeemgericht werken. In dit dagdeel ligt de focus op het toepassen van methodieken zoals oplossingsgericht werken en motiverende gespreksvoering. Deze methodieken worden gekoppeld aan systeemgericht werken om goed aan te sluiten bij de dagelijkse werkpraktijk van de professionals.

De professionals passen de geleerde kennis over meerzijdige partijdigheid toe op gesprekken die zij voeren met de cliënt en de personen uit het systeem. Daarnaast leren zij te reflecteren op hun eigen handelen aan de hand van casuïstiek, en maken zij de vertaalslag naar de toepassing en integratie hiervan binnen hun eigen intervisiebijeenkomsten.

Na afloop van de training:

  • Ben je in staat om diverse begrippen passend bij systeemgericht werken te koppelen aan eigen casuïstiek, zodat je kunt duiden met welke problemen een systeem te maken heeft.
  • Ben je je bewust van de positieve waarde van systeemgericht werken, zodat je het belang ervan erkent en kunt toepassen in je dagelijks werk.
  • Oefen je met de toepassing van theoretische begrippen op casuïstiek vanuit je eigen werksituatie, waarbij je leert over zowel de inhoud van de begrippen als hoe dit er in de praktijk uit kan zien.
  • Leer je over de invloed van het bredere netwerk rondom de cliënt, zodat je in je dagelijks werk alert kunt zijn op signalen vanuit het systeem en de hulpverlening hier effectief op kunt afstemmen.
  • Ben je je bewust van je eigen persoonlijke ontwikkeling vanuit systemisch denken, met aandacht voor je systeem van herkomst en de bijbehorende invloeden.
  • Onderzoek je je eigen positie binnen het systeem van de cliënt, vanuit professionele ontwikkeling, en kun je hierop reflecteren en waar nodig je handelen aanpassen.
  • Heb je kennis van methodieken die worden ingezet bij systeemgericht werken.
  • Ben je in staat om te oefenen met de beschreven methodieken en hierbij kennis en vaardigheden op het gebied van ontwikkelingstaken, hechting en meerzijdige partijdigheid toe te passen in je eigen casuïstiek.
  • Pas je de uitgangspunten van Carl Rogers toe met een focus op je eigen ontwikkeling in relatie tot je professionele rol binnen het contact met de cliënt en diens systeem.
  • Oefen je met de praktische toepassing van verschillende tools om het systeem van de cliënt inzichtelijk te maken, en maak je deze eigen zodat je ze kunt toepassen in je dagelijkse werkpraktijk.

Dagdeel 1

  • Het uitwisseling van inzichten.
  • Verkenning van je eigen systeem van herkomst en invloed op je professionele houding.
  • Werken met normen, waarden en overtuigingen binnen je eigen systeem.
  • Bespreking van je positie als professional binnen het systeem van de cliënt.
  • Zelfreflectie: hoe beïnvloedt jouw achtergrond de manier waarop je kijkt en handelt?
  • Introductie en toepassing van tools zoals de Cirkel van Lensink.

Dagdeel 2

  • Werken met eigen casuïstiek vanuit een systemisch perspectief.
  • Toepassing van kernbegrippen: hechting, loyaliteit, communicatie, triades, enz.
  • Oefenen met methodieken en interventies (bv. genogram, Roos van Leary, tijdlijn).
  • Koppeling tussen theoretische modellen (zoals Bronfenbrenner) en de praktijk.
  • Reflectie op eigen rol in de casus en samenwerking met het cliëntsysteem.
  • Bespreking van houding en vaardigheden voor meerzijdige partijdigheid en professionele nabijheid.
Overzicht

De volgende onderdelen komen aan bod tijdens de training:

Dagdeel 1
Tijdens dit dagdeel leren de professionals wat systeemgericht werken inhoudt en wat het belang hiervan is binnen de (jeugd)hulpverlening. De focus ligt op de positieve effecten van systeemgericht werken en de bijdrage die professionals hierin kunnen leveren. De theorie over systemen, de werking daarvan en het herkennen van dynamieken en patronen wordt besproken. Professionals oefenen met het herkennen van deze dynamieken en patronen, met daarbij de focus op hun eigen invloed vanuit hun rol als hulpverlener. Daarnaast leren professionals over de invloed van het bredere netwerk rondom een cliënt en hoe zij de hulpverlening daarop effectief kunnen afstemmen. Ook wordt ingegaan op hun eigen plek binnen een cliëntsysteem en hoe zij vanuit de beroepscode op een passende en professionele manier hun rol kunnen innemen.

Daarnaast reflecteert de professional ook op de invloed van het eigen systeem van herkomst, inclusief bijbehorende normen en waarden. Deze bewustwording helpt om de eigen professionele rol binnen het systeem van de cliënt bewust en doelgericht in te nemen. Zo ontwikkelt de professional een systemische grondhouding, waarbij zowel de context van de cliënt als het eigen referentiekader wordt meegenomen in het hulpverleningsproces.

Dagdeel 2
Tijdens het tweede dagdeel gaan de professionals aan de slag met methodieken en interventies om, aan de hand van voor hen herkenbare casuïstiek, te oefenen met systeemgericht werken. In dit dagdeel ligt de focus op het toepassen van methodieken zoals oplossingsgericht werken en motiverende gespreksvoering. Deze methodieken worden gekoppeld aan systeemgericht werken om goed aan te sluiten bij de dagelijkse werkpraktijk van de professionals.

De professionals passen de geleerde kennis over meerzijdige partijdigheid toe op gesprekken die zij voeren met de cliënt en de personen uit het systeem. Daarnaast leren zij te reflecteren op hun eigen handelen aan de hand van casuïstiek, en maken zij de vertaalslag naar de toepassing en integratie hiervan binnen hun eigen intervisiebijeenkomsten.

Kennis

Na afloop van de training:

  • Ben je in staat om diverse begrippen passend bij systeemgericht werken te koppelen aan eigen casuïstiek, zodat je kunt duiden met welke problemen een systeem te maken heeft.
  • Ben je je bewust van de positieve waarde van systeemgericht werken, zodat je het belang ervan erkent en kunt toepassen in je dagelijks werk.
  • Oefen je met de toepassing van theoretische begrippen op casuïstiek vanuit je eigen werksituatie, waarbij je leert over zowel de inhoud van de begrippen als hoe dit er in de praktijk uit kan zien.
  • Leer je over de invloed van het bredere netwerk rondom de cliënt, zodat je in je dagelijks werk alert kunt zijn op signalen vanuit het systeem en de hulpverlening hier effectief op kunt afstemmen.
  • Ben je je bewust van je eigen persoonlijke ontwikkeling vanuit systemisch denken, met aandacht voor je systeem van herkomst en de bijbehorende invloeden.
  • Onderzoek je je eigen positie binnen het systeem van de cliënt, vanuit professionele ontwikkeling, en kun je hierop reflecteren en waar nodig je handelen aanpassen.
  • Heb je kennis van methodieken die worden ingezet bij systeemgericht werken.
  • Ben je in staat om te oefenen met de beschreven methodieken en hierbij kennis en vaardigheden op het gebied van ontwikkelingstaken, hechting en meerzijdige partijdigheid toe te passen in je eigen casuïstiek.
  • Pas je de uitgangspunten van Carl Rogers toe met een focus op je eigen ontwikkeling in relatie tot je professionele rol binnen het contact met de cliënt en diens systeem.
  • Oefen je met de praktische toepassing van verschillende tools om het systeem van de cliënt inzichtelijk te maken, en maak je deze eigen zodat je ze kunt toepassen in je dagelijkse werkpraktijk.
Inhoud

Dagdeel 1

  • Het uitwisseling van inzichten.
  • Verkenning van je eigen systeem van herkomst en invloed op je professionele houding.
  • Werken met normen, waarden en overtuigingen binnen je eigen systeem.
  • Bespreking van je positie als professional binnen het systeem van de cliënt.
  • Zelfreflectie: hoe beïnvloedt jouw achtergrond de manier waarop je kijkt en handelt?
  • Introductie en toepassing van tools zoals de Cirkel van Lensink.

Dagdeel 2

  • Werken met eigen casuïstiek vanuit een systemisch perspectief.
  • Toepassing van kernbegrippen: hechting, loyaliteit, communicatie, triades, enz.
  • Oefenen met methodieken en interventies (bv. genogram, Roos van Leary, tijdlijn).
  • Koppeling tussen theoretische modellen (zoals Bronfenbrenner) en de praktijk.
  • Reflectie op eigen rol in de casus en samenwerking met het cliëntsysteem.
  • Bespreking van houding en vaardigheden voor meerzijdige partijdigheid en professionele nabijheid.
  • Duur: 7,5 uur

    Kosten: 

    € 1790,00,- per groep voor de twee dagdelen (incompany)

    Locatie: fysiek

  • Deze opleiding is geaccrediteerd door Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), kamer Jeugd- en Gezinsprofessionals, onder accreditatienummer SKJ301714 en levert 7,5 registerpunten op.

Misschien ook interessant:

Training Systeemgericht werken: effectievere hulp

HBO • SKJ • training • 7,5 uur • Incompany

Autismespectrumstoornissen (ASS)

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 14u

Cliëntgericht werken

MBO • E-learning • 20-25 uur

Communiceren met kinderen en jongeren

HBO • SKJ • E-learning • 12,5 uur

Licht verstandelijke beperking

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 11,18 uur

Meerzijdige partijdigheid

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 6,5 uur

Meldcode Jeugdhulp

HBO • SKJ • E-learning • 7,25 uur

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel – NAH

MBO • E-learning • 4u

Methodisch werken

MBO • E-learning • 4,5 uur

Observeren en rapporteren

HBO • SKJ • E-learning • 12 uur

Observeren en signaleren (incl. Webinar)

MBO • E-learning • 4u

Ondersteunen bij dagbesteding

MBO • E-learning • 5u

Persoonlijke ontwikkeling Jeugd- en Gezinsprofessional

HBO • E-learning • 5 uur

Persoonlijke ontwikkeling Sociaal Werker

HBO • E-learning • 5 uur

Psychopathologie bij jongeren

HBO • SKJ • E-learning • 21,5 uur

Reflectielab jeugd- en gezinsprofessional

HBO • E-learning • 13 uur

Richtlijn Gezinnen met meervoudige en complexe problemen

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 12 uur

Richtlijn Kindermishandeling

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 21,5 uur

Richtlijn Problematische gehechtheid

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 16,75 uur

Richtlijn Samen Beslissen

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 16 uur

Richtlijn Scheiding en problemen van jeugdigen

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 14.25 uur

Samenwerken met naastbetrokkenen (incl. Webinar)

MBO • E-learning • 4u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 1 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 12,5u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 2 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 12,5u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 4 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 8u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 3 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 16,5u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 5 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 26u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 6 – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 30,5u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 6a – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 6,5u

Scholingspakket deskundigheidsgebied 6b – Jeugd en Gezinsprofessional

HBO • SKJ • Scholingspakket • 24u

Systeemgericht werken: effectievere hulp

HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 8,8 uur

Training (basis) beroepscode, ethiek en tuchtrecht

HBO • SKJ • Training • 11,75 uur • Inclusief nieuwe beroepscode

Training (verdieping) beroepscode, ethiek en tuchtrecht

HBO • SKJ • Training • 13,5 uur • Inclusief nieuwe beroepscode

Daarom kiezen voor HaKa

Wij bieden trainingen en programma’s om het leren op de werkplek te stimuleren. Blended learning is één van onze specialiteiten.

Meer over ons

  • Altijd de juiste expertise
  • Specifiek aanbod
  • Snelle dienstverlening
  • Jarenlange ervaring

HaKa

  • Over HaKa
  • HaKa EVC
  • HaKa MBO

Algemene documenten

  • Algemene voorwaarden NRTO
  • Gedragscode NRTO
  • Privacybeleid
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Klachtenregeling
  • AI-Beleid
Ondersteuning

Voor telefonische ondersteuning zijn we op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 – 12.30 uur en tussen 13:00 en 17:00 uur. Je kunt ons bellen op 085 4012 730 of mail naar info@haka-content.nl

Stuur een bericht

© 2025 HaKa
Linkedin-in Youtube Instagram Facebook
  • SKJ (her)registratie
  • Opleidingen & Trainingen
  • Assessment en Omscholen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Incompany
  • Over HaKa
  • Mijn HaKa
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4012 730
Zoeken
Stuur een bericht

Voor telefonische ondersteuning zijn we op werkdagen bereikbaar tussen 09.00 – 16.30 uur. Je kunt ons bellen op 085 4012 730 of mail naar info@haka-content.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*