Training Systeemgericht werken: effectievere hulp
HBO • SKJ • training • 7,5 uur • Incompany
De volgende onderdelen komen aan bod tijdens de training:
Dagdeel 1
Tijdens dit dagdeel leren de professionals wat systeemgericht werken inhoudt en wat het belang hiervan is binnen de (jeugd)hulpverlening. De focus ligt op de positieve effecten van systeemgericht werken en de bijdrage die professionals hierin kunnen leveren. De theorie over systemen, de werking daarvan en het herkennen van dynamieken en patronen wordt besproken. Professionals oefenen met het herkennen van deze dynamieken en patronen, met daarbij de focus op hun eigen invloed vanuit hun rol als hulpverlener. Daarnaast leren professionals over de invloed van het bredere netwerk rondom een cliënt en hoe zij de hulpverlening daarop effectief kunnen afstemmen. Ook wordt ingegaan op hun eigen plek binnen een cliëntsysteem en hoe zij vanuit de beroepscode op een passende en professionele manier hun rol kunnen innemen.
Daarnaast reflecteert de professional ook op de invloed van het eigen systeem van herkomst, inclusief bijbehorende normen en waarden. Deze bewustwording helpt om de eigen professionele rol binnen het systeem van de cliënt bewust en doelgericht in te nemen. Zo ontwikkelt de professional een systemische grondhouding, waarbij zowel de context van de cliënt als het eigen referentiekader wordt meegenomen in het hulpverleningsproces.
Dagdeel 2
Tijdens het tweede dagdeel gaan de professionals aan de slag met methodieken en interventies om, aan de hand van voor hen herkenbare casuïstiek, te oefenen met systeemgericht werken. In dit dagdeel ligt de focus op het toepassen van methodieken zoals oplossingsgericht werken en motiverende gespreksvoering. Deze methodieken worden gekoppeld aan systeemgericht werken om goed aan te sluiten bij de dagelijkse werkpraktijk van de professionals.
De professionals passen de geleerde kennis over meerzijdige partijdigheid toe op gesprekken die zij voeren met de cliënt en de personen uit het systeem. Daarnaast leren zij te reflecteren op hun eigen handelen aan de hand van casuïstiek, en maken zij de vertaalslag naar de toepassing en integratie hiervan binnen hun eigen intervisiebijeenkomsten.
Na afloop van de training:
Dagdeel 1
Dagdeel 2
De volgende onderdelen komen aan bod tijdens de training:
Dagdeel 1
Tijdens dit dagdeel leren de professionals wat systeemgericht werken inhoudt en wat het belang hiervan is binnen de (jeugd)hulpverlening. De focus ligt op de positieve effecten van systeemgericht werken en de bijdrage die professionals hierin kunnen leveren. De theorie over systemen, de werking daarvan en het herkennen van dynamieken en patronen wordt besproken. Professionals oefenen met het herkennen van deze dynamieken en patronen, met daarbij de focus op hun eigen invloed vanuit hun rol als hulpverlener. Daarnaast leren professionals over de invloed van het bredere netwerk rondom een cliënt en hoe zij de hulpverlening daarop effectief kunnen afstemmen. Ook wordt ingegaan op hun eigen plek binnen een cliëntsysteem en hoe zij vanuit de beroepscode op een passende en professionele manier hun rol kunnen innemen.
Daarnaast reflecteert de professional ook op de invloed van het eigen systeem van herkomst, inclusief bijbehorende normen en waarden. Deze bewustwording helpt om de eigen professionele rol binnen het systeem van de cliënt bewust en doelgericht in te nemen. Zo ontwikkelt de professional een systemische grondhouding, waarbij zowel de context van de cliënt als het eigen referentiekader wordt meegenomen in het hulpverleningsproces.
Dagdeel 2
Tijdens het tweede dagdeel gaan de professionals aan de slag met methodieken en interventies om, aan de hand van voor hen herkenbare casuïstiek, te oefenen met systeemgericht werken. In dit dagdeel ligt de focus op het toepassen van methodieken zoals oplossingsgericht werken en motiverende gespreksvoering. Deze methodieken worden gekoppeld aan systeemgericht werken om goed aan te sluiten bij de dagelijkse werkpraktijk van de professionals.
De professionals passen de geleerde kennis over meerzijdige partijdigheid toe op gesprekken die zij voeren met de cliënt en de personen uit het systeem. Daarnaast leren zij te reflecteren op hun eigen handelen aan de hand van casuïstiek, en maken zij de vertaalslag naar de toepassing en integratie hiervan binnen hun eigen intervisiebijeenkomsten.
Na afloop van de training:
Dagdeel 1
Dagdeel 2
Duur: 7,5 uur
Kosten:
€ 1790,00,- per groep voor de twee dagdelen (incompany)
Locatie: fysiek
Deze opleiding is geaccrediteerd door Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), kamer Jeugd- en Gezinsprofessionals, onder accreditatienummer SKJ301714 en levert 7,5 registerpunten op.
Misschien ook interessant:
HBO • SKJ • training • 7,5 uur • Incompany
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 14u
MBO • E-learning • 20-25 uur
HBO • SKJ • E-learning • 12,5 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 11,18 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 6,5 uur
HBO • SKJ • E-learning • 7,25 uur
MBO • E-learning • 4u
MBO • E-learning • 4,5 uur
HBO • SKJ • E-learning • 12 uur
MBO • E-learning • 4u
MBO • E-learning • 5u
HBO • E-learning • 5 uur
HBO • E-learning • 5 uur
HBO • SKJ • E-learning • 21,5 uur
HBO • E-learning • 13 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 12 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 21,5 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 16,75 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 16 uur
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 14.25 uur
MBO • E-learning • 4u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 12,5u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 12,5u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 8u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 16,5u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 26u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 30,5u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 6,5u
HBO • SKJ • Scholingspakket • 24u
HBO • SKJ • Registerplein • E-learning • 8,8 uur
HBO • SKJ • Training • 11,75 uur • Inclusief nieuwe beroepscode
HBO • SKJ • Training • 13,5 uur • Inclusief nieuwe beroepscode
Wij bieden trainingen en programma’s om het leren op de werkplek te stimuleren. Blended learning is één van onze specialiteiten.
Voor telefonische ondersteuning zijn we op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 – 12.30 uur en tussen 13:00 en 17:00 uur. Je kunt ons bellen op 085 4012 730 of mail naar info@haka-content.nl
Voor telefonische ondersteuning zijn we op werkdagen bereikbaar tussen 09.00 – 16.30 uur. Je kunt ons bellen op 085 4012 730 of mail naar info@haka-content.nl
"*" geeft vereiste velden aan